2 Eylül 2015 Çarşamba

Sınav Stresi ve Çözümü;)

Sınav kaygısı, öğrencilerin sınavlara karşı gösterdikleri duygusal reaksiyonlardır. Belirli bir kaygı düzeyi öğrenme üzerinde olumlu etki yaparken, aşırı kaygı düzeyi öğrenmeyi olumsuz etkilemektedir.

Kaygının nedenleri neler?

  • Sınava olduğundan fazla anlam yüklemek. Hayati olduğunu, zekanızı ölçtüğünü, başkalarının size bakışını ölçtüğünü, ailenizin size verdiği değeri ölçtüğünü düşünmek.
  • Sınav sırasında başarısız olma korkusu
  • Yeterince çalışmadım korkusu, suçluluğu
  • Süreyi etkin kullanamayacağım düşüncesi
  • Sınavda her şeyi unutacağım fikri
  • Nete odaklanmak
  • Diğer öğrencilerle kendini kıyaslamak
  • Aileyi hayal kırıklığına uğratma korkusu
  • Düzensiz çalışma alışkanlıkları
  • Mükemmelliyetçi yaklaşım

Kaygı düzeyinizi normal seviyeye nasıl getirebilirsiniz?
  • Kendinizi tanıyın. Neler yapabilirsiniz ve neler yapamazsınız bilin. Ne yapmak istersiniz, nasıl yaşamak istersiniz düşünün. Sadece popüler diye veya çok para kazanılıyormuş diye bir meslek hedefi belirlemeyin kendinize. Gerçekten istediğiniz, yapabileceğiniz size uygun hedefler belirleyin. Bunun için de gerekli kaynakları sağlayın. Dersaneye gitmek, özel ders almak, kitaplar almak, kendinizden fedakarlıkta bulunmak, zaman ayırmak vb gibi. Kendinize uygun hedefler belirlediğinizde ona ulaşabileceğinizi bildiğiniz için yüksek motivasyonla başlar ve çalışırken çok daha istekli olursunuz. Bu da sizi çalıştığınız konuya odaklar ve konuyu anlamanızı sağlar.
  • Ailenizle istediklerinizi ve yapabileceklerinizi paylaşın. Bu süreçte onların desteğine ihtiyacınız olduğunu bilsinler. Eğer ciddi baskı görüyorsanız, siz konuştuğunuzda etki etmiyorsa okul rehber öğretmeninizden bu konu ile ilgili ailenizle görüşmesini rica edin. Belki bu konuda bir seminer verir ve diğer aileleri de bilgilendirir. Siz de birçok kaderdaşınıza ciddi bir iyilik yapmış olursunuz;)
  • Doğru hedef doğru bir çalışmayla gerçekleşir."Tıp istiyorum, kesinlikle doktor olcam ben kesinliikleee!" diyen bir doktor adayının bazı günler soru çözüp bazı günler çözmemesi onda ciddi bir kaygı seviyesi oluşturur. Çünkü herkes bilir büyük hedefler büyük çabalar gerektirir;) Bu yüzden hedefinizi hayal olmanın ötesine taşımak için ona uygun bir çalışma programı oluşturup düzenli bir şekilde çalışmalısınız.
  • Evet ülkemizde sınavlar ciddi önem arz ediyor. Hepimiz bununla ilgili bir uğraş içerisindeyiz. Fakat hiçbir sınav hayati bir anlam ifade edemez! Siz sağlıklı, mutlu olduğunuz takdirde yapmak isteyip de yapamayacağınız çok az şey vardır. Bir sınav sizin zekanızı, değerinizi, ailenizin sizi ne kadar sevdiğini, iyiliğinizi ölçemez! Bu sınav sizin hangi liseye, hangi üniversiteye, hangi bölüme yerleşebileceğinizi söyler. Bu size uymuyorsa siz de gelecek zaman diliminde çalışma koşullarınızı buna göre düzenler ve istediğinize belki daha çok zaman ayırarak yine ulaşırsınız;)
  • Eski olumsuz tecrübelerinize takılıp kalmak yerine onları kullanın: " Ne yaptım olmadı?  Ne yaparsam bu kez başarırım?" diyerek sorun ve cevabı hemen uygulayın:)
  • Rahat,havalandırılmış, düzenli bir ortamda çalışın.
  • Uyku düzeninize, beslenmenize elinizden geldiğince dikkat edin. Çünkü vücudunuzun denge dengesi hassas ve siz uykusuzken, açken siz değilsiniz:) Bu yüzden kendinizi hırpalamadan , verimli çalışın;)
  • Tamam çay için kahve için ama abartmayın nolur! Beyninizin fazla uyarılması da fazla uyuması kadar sıkıntılı bir durum. Günde 1-2 fincan kahve sizin için yeterli. Elma yiyebilirsiniz, elma da uykunuzu açacak emin olun:) 
  • Haftada birkaç saati kendinize ayırın. En sevdiğiniz şeylerden seçin haftalara bölün, haftada 2 saat hiçbir şey inanın , zaman kaybetmezsiniz. Motive olursanız çok daha verimli çalışırsınız;)
  • "Sınava hazır değilim!", "Zamanım yok işte, yetişmiyor!", " Sınavım kesin çok kötü geçecek!", " Ailemin yüzüne nasıl bakarım" gibi olumsuz cümleler yerine " Zaman azsa ben de etkili şekilde kullanırım;)", " Elimden gelenin en iyisini yapabilirim!", " Başarısız olmam tembel olduğumu göstermez, emek verdim!", " En kötü ne olabilir ki, dünyanın sonu değil!", "Gerekirse yine hazırlanırım.","Ailem beni her koşulda sever tıpkı benim de onları hep seveceğim gibi:)" şeklindeki olumlu cümleler kurun. 
  • Olumsuz düşünceler aklınıza geldiğinde sabit noktaya odaklanmaya çalışın, düşünce akıp gidecektir;) 
  • Bunun yanında küçük nefes egzersizleri yapabilirsiniz:) Burnunuzla derin bir nefes alın. Birkaç saniye tutun ve üç adımda ağzınızdan nefesi geri verin. Bunu birkaç kez tekrar ettiğinizde zihninizin daha sakin olduğunu farkedeceksiniz:) 
  • Bunun dışında fiziksel belirtileri de varsa;kusma, baş ağrısı, tansiyon vb ve kontrol edemiyorsanız uzman yardımı almanızı tavsiye ederim. 
Hayat boyu ciddi sınavlardan geçiyoruz aslında. Kimini başarıyoruz, kiminde başarısız oluyoruz. Ya da biz böyle sanıyoruz. Attığımız her adımın doğru veya yanlış tarafları olabilir, biz doğrusunu bulduğumuz takdirde yolumuzu biraz uzatmamızın hiç de sakıncası yok:) Kendinize güvenebilmeniz için inanmanız ve düzenli çalışmanız gerekiyor. Sonrası kendiliğinden gelecek hiç merak etmeyin;) 
  • Cesur çocuklarsınız hepiniz, her şeyin üstüne gidebilir ve başarabilirsiniz!:) 

10 yorum:

  1. Sizi takip etmeden önce daha inançsız,daha iradesizdim.Karar verebiliyodum ancak kararımın istikrarı konusunda sıkıntı yaşıyodum.Sizinle bi şeyleri aşmaya başladım ve yaptığınız rehberliklerle her gün daha iyi daha kararlı daha başarabilirmiş hissediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buna çok sevindim gerçekten:) Yapmaya çalıştığım tam da bu.. Hedeflerine ulaşıp mutlu olmanı diliyorum:) inancını ve çalışma azmini hiç kaybetmeden ilerle:)

      Sil
  2. Lütfen cevap yazar mısınız hocam? Size hem dm den mesaj yolladım burdanda yorum yazdım cevap vermemişsiniz..umarım görürsünüz yazdıklarıımı..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dm den zaman buldukça herkese cevap veriyorum:) şu an baktım cevaplamadığım bir msj yok. bir daha deneyebilirsin istersen..

      Sil
  3. hocam siz matematikten özel ders veriyor musunuz? ve de nerede veriyorsunuz?yani istanbulda mısınız acaba?

    YanıtlaSil
  4. Hocam merhaba,mezunum.Ve tıp istiyorum,kendimi çook yalnız hissediyorum.Ya da yok dört duvar ve ben..Hocam geçen seneyle aynı neti yapıyorum ve bu yetmiş net.! Hocam ygs yi ne yapacağım..Lys yi ne yapacağım..Bilmiyorum..Ama şunu biliyorum ;yardıma çok ihtiyacım var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, öncelikle mezun olma durumunun avantaj ve dezavantajları var tabii ki. Dezavantajı gruptan kopma , tek olma, daha önceden yaptıklarını tekrarlamanın zorluğu.. Diğer taraftan avantajı da var, okul yol tüm zaman senin. Sabah erken kalkıp düzenli etüt yaparsan okula gider gibi çok faydalı olacaktır. Sürekli eskiyle kıyaslama kendini şu anki haline bak bu yıla bak ve eksiklerini yapmadıklarını yapmaya başla. Mutlaka daha iyi olacaksın..

      Sil
    2. Haklısınız hocam,ve ben hiç olmadığım kadar benim,yemin edebilirim.Ben bunu başaracağım ve cevapladağınız için teşekkür ederim

      Sil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil