18 Ağustos 2015 Salı

PDR ve Psikoloji Arasında Kalanlar Buraya!

TM öğrencilerinin çok sevdiği iki bölüm; Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik(PDR) ve Psikoloji Bölümleri :) Hatta tercih zamanı geldiğinde hangisini yazacağına karar veremeyen birçok öğrenci ile karşılaşıyorum. Karar vermenize yardımcı olmak için birbirine hem isim hem içerik hem de çalışma alanları açısından çok benzeyen bu iki bölüm hakkında bir yazı hazırladım. Umarım bir şeylerin zihninizde netleşmesine yardımcı olurum:)

PDR Nedir?

Koruyucu ruh sağlığı hizmetidir. Ruh sağlığı açısından normal, ancak gelişimsel ve uyum sorunları olan herkesin bu hizmetlere ihtiyaçları vardır. Bu görevin yapıldığı yerlerden biri de eğitim kurumlarıdır. Eğitim kurumlarında çalışan PDR mezunlarına Psikolojik Danışman ünvanının yanı sıra Rehber Öğretmen de denir.

Psikolojik Danışmanlar klinik psikolog ve psikiyatristlerden farklı olarak hastalık durumundaki , ilaç tedavisi gerektiren durumlarla ilgilenmezler. Görüştükleri ve bu durumda olduğunu gördükleri kişileri psikolog veya psikiyatristlere yönlendirirler.

PDR Bölümünde Okutulan Dersler Nelerdir?

PDR bölümü TM-3 puanı ile öğrenci alır. Bu da demek oluyor ki Türkçe- Edebiyat , Sosyal Bilimler çok önemli ayrıca ortalama bir Matematik- Geometri bilgisine sahip olunmalı. Tercih edilen bir bölüm olduğundan özellikle devlet üniversitelerinde okuyabilmek için iyi bir sıralamaya sahip olmak gerekiyor. Ek tercihler de bittikten sonra üniversitelerin tavan ve taban puanlarına bakabilirsiniz.

Eğitim Fakültesinde yer alan Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik bölümü dersleri de içerik olarak eğitim ağırlıklıdır. 4 yıllık bölümün ilk iki yılında eğitim ağırlıklı dersler, Psikoloji, Sosyoloji, Psikolojiye Giriş, Eğitim Psikolojisi, Gelişim Psikolojisi gibi dersler görülür. 2. ve 3. yıllarda okullarda gözlem yaparlar. 3. ve 4. yıllarda Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Topluma Hizmet Uygulamaları, Bireysel Psikolojik Danışmanlık Uygulamaları, Rehberlikte Program Geliştirme, Mesleki Rehberlik ve Danışma Uygulamaları gibi mesleki dersler görürler. 4. yılda ayrıca zorunlu staj uygulaması bulunur böylece teoride gördükleri dersleri uygulama fırsatı elde ederler.

Sizler de herhangi bir üniversitenin web sitesinden ders programlarına ulaşabilir ve detaylıca inceleyebilirsiniz. Ayrıca her zaman söylediğim gibi bölümün akademik kadrosunu da incelemenizi tavsiye ederim.

PDR Bölümü Mezunları Nerelerde Çalışabilir?

  • MEB'e  bağlı okullarda 
  • Özel Eğitim Kurumlarında
  • MEB Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde
  • Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde
  • Üniversitelerin Akademik Personel Kadrolarında ve Üniversitelerin Psikolojik Danışma Merkezlerinde
  • Özel Psikolojik Danışma Merkezleri ve Psikoterapi Merkezlerinde 
  • Askeri Liseler, Astsubay Meslek Yüksekokulları, Harp Okulları ve TSK Rehberlik ve Danışmanlık Birimlerinde
  • Aile Çocuk Mahkemelerinde
  • Denetimli Serbestlik ve Cezaevlerinde
  • Polis Akademisinde, Polis Meslek Yüksekokullarının Psikolojik Danışma Merkezlerinde, Rehberlik ve Danışma Büro Amirliklerinde, Çocuk Şube ve Büro Amirliklerinde 
  • Sosyal Hizmetler Kurumunda
  • Aile Danışma Merkezlerinde
  • Özel Şirketlerin İnsan Kaynakları ve Eğitim Birimlerinde
  • Anaokulu ve Kreşlerde
Bölümü bitiren öğrencilerin %65'i Rehber Öğretmen olarak okullarda çalışmayı tercih ediyor. Okulu kendi için bir gelişim yeri gören yeni mezunlar devlette çalışmanın daha rahat olmasından faydalanarak yüksek lisans yapıyorlar.

Bazı öğrenciler akademisyen olmayı tercih ediyor. Bunun için yüksek lisans yapmak şart.

Klinik Psikolog olmak isteyen arkadaşlar genellikle özel üniversitelerde yüksek lisans yapabiliyor. Bu durumda kendi özel yerinizi de açabilir veya klinik psikolog olarak özel yerlerde çalışabilirler.

Aile Danışmanlığı eğitimi alarak bu konuda bir merkez açabilir veya böyle merkezlerde görev alabilirler.

Kimler PDR Okuyabilir?


  • İnsanlarla iletişim kurabilen, empati yeteneğine sahip veya geliştirebilecek olan
  • Dinlemeyi, yardımcı olmayı seven
  • Kendini geliştirmeye açık, başkalarının gelişimine katkı sağlamak isteyen
  • Sevecen, hoşgörülü, sabırlı olan
  • Üretici olan
  • Öğrenci ile iletişimde olacağı için çocukları seven ve kendini hep güncelleyen 
  • Farklı insanlarla çalışacağı için genel kültüre önem veren 
  • Araştıran, okuyan
  • İşini aşkla yapabilecek herkes:)


Psikoloji Bölümü ve Amacı Nedir?

İnsan düşünce ve davranışlarının psikoloji biliminin yöntemleri ile incelenmesi konusunda bilgili ve nitelikli insan gücü yetiştirmek , bireysel ve toplumsal kaynaklı sorunların çözülmesine , kişiler arası iletişimin düzenlenmesine, her alanda üretim verimliliğinin artmasına katkı sağlamaktır.

Bölümden mezun olanlar "Psikolog" ünvanını alırlar.

Psikoloji Bölümünde Okutulan Dersler Nelerdir?

Fen-Edebiyat Fakültelerinde yer alan Psikoloji Bölümü 4 yıllıktır. Bölüm TM-3 puanı ile öğrenci almaktadır. Psikoloji yer aldığı fakülteden de anlaşılacağı gibi sosyal bir bilim dalıdır.

Bölümde sosyal bilim dersleri ve psikolojinin alt dalları gösterilmektedir. 1.sınıftan itibaren psikolojiye dair her şeyi görmeye başlarsınız. Bunlardan bazıları; Çocuk Psikopatolojisi, Gelişim Psikolojisi, Klinik Psikoloji, Kişilik Kuramları, Öğrenme Psikolojisi, Deneysel Psikoloji, Yetişkin Psikopatolojisi, Psikoloji Tarihi, Sağlık Psikolojisi, Spor Psikolojisi vb.

İlgili bölümle ilgili istediğiniz üniversitelerin web sitelerinden akademik takvimlerine, ders programlarına, öğretim görevlilerine bakabilirsiniz.


Psikoloji Bölümü Mezunlarının Çalışma Alanları Nelerdir?

Psikologlar çalıştıkları kurumun niteliğine göre; ilgilendiği bireylere test, envanter gibi psikolojik ölçme araçları uygular, bireylerle görüşmeler yapar, sorunlarını anlamaya ve uygun çözümler bulmasına yardımcı olmaya çalışır. Araştırma ve eğitim alanında çalışanlar gerekli ölçme araçlarını ve insan davranışlarını değiştirme yöntemlerini geliştirirler.

Psikologlar;

  • Sağlık Bakanlığına ve Üniversitelere bağlı Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanelerinde
  • Ruh Sağlığı Merkezlerinde
  • Kreş ve Çocuk Bakım Evlerinde
  • Huzurevlerinde
  • Çocuk Islahevleri ve Cezaevlerinde
  • Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde Okul Psikologu Olarak
  • Özel Sektörde İnsan Kaynaklarında
  • Askeri Kurumlar
  • Üniversitede akademisyen
Psikologlar bölümden mezun olduktan sonra kendi yerlerini açabilirler. Fakat bir alanda uzmanlaşmaları için yüksek lisans yapmaları onlar için zorunlu olmasa da gereklidir. Çoğu psikolog günümüzde seçtiği bir alan üzerine Endüstri, Eğitim, Klinik vb uzmanlaşmaktadır. 
 
Terapi eğitimleri alan psikologlar psikoterapist olarak da çalışabilirler.

Formasyon alan psikologlar okullarda Felsefe Grubu öğretmenliği yapabilirler.

Aynı zamanda MEB'in değişen politikasına göre zaman zaman formasyonlu psikologlar rehber öğretmen olarak da görev yapabilirler.

Özelde formasyonlu psikologlar rehber öğretmen olarak görev yapabilmektedir.

Üniversitede kalabilirler, yüksek lisans ve devamında doktora yaparak alanlarında araştırmacı olabilirler.

Çalıştıkları kurum ve kuruluşlarda uzmanlık alanları, kurumun özellikleri , tecrübeleri ile yönetim kadrolarında yer alabilirler.
 
Psikolog Olmak İçin Gereken Özellikler Nelerdir?

  • Her bilimde olduğu gibi araştırmacı ve meraklı olma
  • Sözel yeteneğe sahip olma
  • Sözel bilimlerle ilgili olma
  • Mantıksal bağlantılar kurabilme
  • Hoşgörülü, sabırlı, tutarlı olma
  • İşbirliğine açık olma, 
  • İnsan ilişkilerinde iyi olma
  • İletişim becerileri gelişmiş olma
  • Kendini geliştirmeye açık olma
  • Toplumsal ve bireysel sorunlarla ilgili olma
  • İşini severek yapabilen biri olma:)
Matematik Öğretmeni ve Öğrenci Koçu'ndan Tavsiyeler ;)

Öncelikle hangisini okuyacağına karar veremeyen öğrenciler için birkaç cümlem olacak :)
  • Ben eğitimin içinde olmak istiyorum. Daha çok 0-18 yaş grubuyla ilgilenmek istiyorum. Ruhsal hastalıklarla ve yetişkinlerle ilgilenmek bana göre değil. Devlette bir okulda çalışayım diyorsanız gitmeniz gereken bölüm PDR.
  • Ben işin bilim kısmını istiyorum, psikolojiye ilgim var ona dair her şeyi bilmek istiyorum üstüne de uzmanlaşmak istediğim alanı seçip kendimi daha da iyi hale getirmek istiyorum. Ben ruhsal problemleri olan insanlara yardımcı olmak istiyorum, yetişkinlerle daha çok çalışmak istiyorum diyorsanız Psikoloji okumanızı tavsiye ediyorum :)
  • Genel olarak bu iki bölüm arasındaki fark ne derseniz okutulan derslerden de anlaşılacağı gibi Psikoloji Bölümü'nde psikolojiye dair neredeyse her şeyi görürken PDR'de bunun daha çok Eğitim Psikolojisi ile sınırlandığını görürsünüz. 
  • Her ikisinde de Klinik Psikoloji ile yüksek lisans yapabilirsiniz. PDR okuyanlar özel üniversitelerde yaparken, Psikologlar devlet üniversitesinde de yapabilirler. Bu durumda her ikisi de Klinik Psikolog olarak anılır.
  • PDR mezunları devlete rehber öğretmen olarak atanırken Psikoloji mezunlarının 1 yıl daha okuyarak formasyon alması gerekir.
  • Hangisini seçerseniz seçin okul derslerinize önem verin ve notlarınızı yüksek tutun. Çünkü yüksek lisans yapmak istediğinizde bunlara ihtiyaç duyacaksınız:)
  • İngilizce öğrenin, bu  bölümler hakkındaki güncel bilgilere makalelere böylece ulaşabilirsiniz. Ayrıca iyi bir  akademisyen olmak için de İngilizce şarttır.
  • Teori de pratik de önemlidir. Bu yüzden yaptığınız stajları özenerek yaparsanız size daha büyük katkı sağlar.
  • Psikoloji bölümünde staj zorunluluğu olmamasına rağmen ben 3. ve 4. yılda staj yapmayı her iki bölüm için de tavsiye ediyorum. Böylece yöneleceğiniz alanları daha mezun olmadan belirleyebilirsiniz.
  • Kolay atanma, kolay meslek sahibi olma vb artık hiçbir bölüm için kullanamayacağımız tabirler. Bu yüzden ne seçerseniz seçin kendinizi geliştirmek, başarılı olmak, üretken olmak zorundasınız bunu aklınızdan çıkarmayın.
  • Devlet veya özel fark etmez önemli olan sizin isteklerinize uyan bir üniversitede okumanız. Kadrosu, deneyimi ne kadar fazla ise tabii ki o kadar iyi olur. Bunun yanı sıra çevre edinmenizi sağlayan, iş çevreleriyle irtibatı fazla olan üniversiteleri tercih edebilirsiniz. 
  • İstanbul-Ankara-İzmir gibi büyük şehirlerde okumak hem iyi üniversite açısından hem de iş bulma açısından avantajlı şehirlerdir.
  • Bu bölümlerle okurken mutlaka bölümünüzle ilgili, insanla ilgili, toplumla ilgili kitapları okumayı ihmal etmeyin:)
  • Kendi üniversitenizde ve diğer üniversitelerde düzenlenen seminerlere katılın. 
  • Nerede olursanız olun işinizi sevgiyle yapın:)

4 yorum:

  1. Çok teşekkürler gerçekten çok bilgilendirici bir yazı olmuş emeğinize sağlık hocam söylediklerinizi dikkate alacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben teşekkür ederim, iyi çalışmalar diliyorum:)

      Sil
  2. Geçekten çok güzel bilgi vermişsiniz.Çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil