12 Ekim 2014 Pazar

İlköğretim 4. ve 5. Sınıfın Önemi

Hiç şüphesiz eğitimin her aşaması önemlidir. Her bir evre farklı kritik öğrenmelerin gerçekleştiği zamanlardır. 4. ve 5. sınıf da birçok açıdan özeldir. 4. ve 5. Sınıf , öğrencilerin soyut düşünmeye başladığı döneme denk gelmektedir. Artık onların gelecek yıllarda görecekleri "büyük sınıf" derslerinin temeli atılmaktadır. Bu ne demek? Lisede görecekleri Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, İngilizce, Türkçe, Tarih, Coğrafya derslerinin temelleri bu yıllarda atılmaya başlar.

  • Türkçe; okuduğunu anlama her şeyin temeli biliyoruz ki. Çocuklar bu yıllarda okuduğunu anlama, metinle ilgili soruları cevaplama vb alıştırmalarla okuduklarını değerlendirmeyi öğrenirler. İleriki yıllarda kendi cümlelerini kurmalarını istediğimiz çocukların kelime hazinelerini, anlama yeteneklerini geliştirmeleri gerekir.
  • Matematik;   temel işlem becerilerinin öğrenildiği zaman. Tam anlamıyla temel! Matematik gibi doğrusal ilerleyen birbirine bağlı konuların olduğu bir ders için dört işlem bilmeyen bir öğrencinin işi çok zordur! Öğrenciler problem çözme becerisi kazanmalıdır. Verilen , istenen kavramlarını iyi öğrenmelidir. Bilinmeyenlerle karşılaştıklarında neler yapabileceklerini adım adım öğrenmeye başlarlar. 
  • Fen ve Teknoloji; bütün fen derslerinin temeli bu derste atılır. Öğrenciler lisede gördükleri Fizik,Kimya,Biyoloji derslerinin temelini alırlar. Yorum yapabilme yeteneği kazandıkları takdirde de çok daha başarılı olurlar gelecek yıllarda. Lisede bu derslerden akademik başarısı düşük olan öğrencilere ilk söylediğim 4. ve 5. sınıf kitaplarını alıp çözmeleri olmaktadır.
  • Sosyal Bilimler; Tarih,Coğrafya derslerinin temelidir. Çocukların neden sonuç ilişkileri ile öğrenmeye başladıkları sosyal bilimler onları gelecek yıllara hazırlar.
  • İngilizce; Dil küçük yaşlarda öğrenildiği takdirde daha kolay ve etkili öğrenilebilmektedir.
İyi bir temel her iş için gereklidir. Eğitimde de çok büyük önemi vardır. O zaman temelin sağlam olması için neler yapmalıyız?

  1. Çocuklar okulu sevmeli, severek yapılan her iş çok daha güzel ve doğru sonuçlar verir. Bunun için siz de hayatınızı onların okulunu es geçmeden düzenlemelisiniz. Böylece çocuk okulu bir engel olarak görmeyecektir.
  2. Her çocuğun okuma alışkanlığı edinmesi gerekir. Bunu lütfen eline kitap verip "oku,okusana vb." cümleleri kurarak yapmayın. Daha önceki okuma alışkanlığı kazandırma ile ilgili yazımı okuyun ve lütfen uygulamaya başlayın. Okumayı seven çocukların düşünme, anlama, analiz etme, yaratıcı düşünme vb birçok yeteneğinin diğerlerine göre daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir.
  3. Çocuklar ödevleri eziyet olarak görmemeli. Ödev özellikle küçük yaşlarda onların daha çok pratik yapmaları, kavramları doğru öğrenmeleri için gereklidir. Ödev yapma alışkanlığı kazandırma ile ilgili yazımda detaylı olarak bunu nasıl sağlayacağınızı yazdım, okuyup uygulamanızı tavsiye ederim.
  4. Çocuğunuz kitap okuyor, ödevlerini yapıyor akademik olarak başarı gösteriyorsa endişe etmenize gerek yok. Fakat bu iş tamam deyip ilgilenmeyi de bırakamazsınız! İlköğretim önemlidir , iyi öğrenilmezse gelecek yıllar zor olur. Bu demek değildir ki ilköğretimde başarılıysa ortaöğretimde de başarılıdır! Hayır, çocuklar her dönem farklı yaşantılar içerisindedir. Bu yüzden doğru kontrol ve ilgi devam etmelidir. 
  5. Çocuğunuz okumayı, dersleri sevmiyor ve akademik olarak düşük bir performans gösteriyorsa bu durumu olumluya dönüştürecek yollara başvurmalısınız. Sırasıyla yukarıda yazdığım maddeleri uygulamaya başlamalısınız. 
"Anne-Baba olarak elimizden geleni yapıyoruz ama eksikleri var.", "Benim zamanım başka onların zamanı başka artık yetemiyorum, dersleri çok değişmiş!","Çalışıyoruz haliyle evde tek başına ne yapıyorsa artık bilmiyoruz." ," Çalışıyor ama yapamıyor!" vb cümleler kuruyorsanız;

  • Her çocuk birbirinden farklıdır. Nasıl farklı yemekleri seviyor, farklı takımları tutuyorlarsa farklı şekilde öğreniyorlar. Onların öğrenme biçimlerini bilerek öğretim yapılmalı. Kalabalık sınıflarda dikkati dağılıyor olabilir, öğrenmeye istekli olmayabilir, eksik öğrenmeleri olduğu için ilerleyemiyor ve demoralize oluyor olabilir. Bunun gibi pek çok problem olabilir başarılı olmasını engelleyen. 
  • Okuldaki öğretmenleri, rehber öğretmeni ile görüşmenizi tavsiye ederim. Bu şekilde çocuklarınızın okulda nasıl olduğunu, karşılıklı neler yapılması gerektiğini görüşmüş olursunuz.
  • Yardımcı olabiliyorsanız siz evde çalışma ortamı oluşturmalı ve eksik derslerine yardımcı olmalısınız. 
  • Yardımcı olamıyorsanız güvenilir, çocuğunuza uyan bir etüd merkezine gönderebilirsiniz. İmkanınız varsa özel ders aldırabilirsiniz. Birebir çalışmalar öğrencinin bireysel özellikleri dikkate alınarak yapıldığı takdirde başarıyı arttıracaktır. Öğrenci-Veli-Öğretmen işbirliği ile doğru ve kalıcı öğrenmeler gerçekleştirilecek ortam oluşturulabilir.Öğrencinin varolan potansiyelini tam anlamıyla kullanması sağlanabilir.
Sizi istenmeyen sonuca götüren süreçteki adımları değiştirirseniz sonucu da değiştirmiş olursunuz. Çocuklarınız çok kıymetli, onların eğitim ve öğretimleri de onların gelecekleri için çok önemli. Anne-Baba olan sizler her detayı düşünyorken bu çok önemli kısmı da ihmal etmeyeceğinizi biliyorum. Sağlıklı,mutlu,sevgi dolu, kendine özgü ve başarılı çocuklarınız olması dileğiyle:) Unutmayın her çocuk özeldir!:)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder