7 Ekim 2014 Salı

Okuduğumu Anlamıyorum, Ne yapabilirim?

Okuduğunu anlayamamak öğrencilerden çok sık duyduğum bir sorun. Her şeyin okuduğunu anlamakla başladığını düşünüyorum. Son dönemdeki sınavların değişen soru tarzları da bize en başta okuduğunu anla sonra bildiklerini uygula diyor! Okuduğunuzu anlamamanızın farklı nedenleri olabilir:

  1. Okuma güçlüğünüz varsa bu haliyle okuduğunuzu anlayamamanıza neden olur. Öncelikle bu durumu düzeltmeniz gerekir. Bunun için de size yardımcı olacak, akademik performansınızı yükseltecek bir kişi ile çalışabilirsiniz. Gerekli egzersizleri yaparak önce bu güçlüğü yener ardından okuduğunuzu anlayabilir duruma gelirsiniz;)
  2. Kaygı seviyeniz çok yüksek olduğu için odaklanamıyor ve anlayamıyor olabilirsiniz. Tabii ki öncelikle kaygı düzeyinizi normal seviyeye getirmekle işe başlamalısınız. Neden çok kaygılısınız?
  • Varolan potansiyelinizden çok daha üst düzey bir hedef belirlemiş olduğunuz için,
  • Ailenizin, çevrenizdekilerin sizden çok yüksek beklentileri olduğu için,
  • Yeteri kadar çalışmadığınız için,
  • Sınava çok büyük anlamlar yüklediğiniz için.
Kaygı düzeyinizi normal seviyeye nasıl getirebilirsiniz?
  • Kendinizi tanıyın. Neler yapabilirsiniz ve neler yapamazsınız bilin. Ne yapmak istersiniz, nasıl yaşamak istersiniz düşünün. Sadece popüler diye veya çok para kazanılıyormuş diye bir meslek hedefi belirlemeyin kendinize. Gerçekten istediğiniz, yapabileceğiniz size uygun hedefler belirleyin. Bunun için de gerekli kaynakları sağlayın. Dersaneye gitmek, özel ders almak, kitaplar almak, kendinizden fedakarlıkta bulunmak, zaman ayırmak vb gibi. Kendinize uygun hedefler belirlediğinizde ona ulaşabileceğinizi bildiğiniz için yüksek motivasyonla başlar ve çalışırken çok daha istekli olursunuz. Bu da sizi çalıştığınız konuya odaklar ve konuyu anlamanızı sağlar;)
  • Ailenizle istediklerinizi ve yapabileceklerinizi paylaşın. Bu süreçte onların desteğine ihtiyacınız olduğunu bilsinler. Eğer ciddi baskı görüyorsanız, siz konuştuğunuzda etki etmiyorsa okul rehber öğretmeninizden bu konu ile ilgili ailenizle görüşmesini rica edin. Belki bu konuda bir seminer verir ve diğer aileleri de bilgilendirir. Siz de birçok sınavzedeye ciddi bir iyilik yapmış olursunuz;)
  • Doğru hedef doğru bir çalışmayla gerçekleşir."Tıp istiyorum, kesinlikle doktor olcam ben kesinliikleee!" diyen bir doktor adayının bazı günler soru çözüp bazı günler çözmemesi onda ciddi bir kaygı seviyesi oluşturur. Çünkü herkes bilir büyük hedefler büyük çabalar gerektirir;) Bu yüzden hedefinizi hayal olmanın ötesine taşımak için ona uygun bir çalışma programı oluşturup düzenli bir şekilde çalışmalısınız.
  • Evet ülkemizde sınavlar ciddi önem arz ediyor. Hepimiz bununla ilgili bir uğraş içerisindeyiz. Fakat hiçbir sınav hayati bir anlam ifade edemez! Siz sağlıklı, mutlu olduğunuz takdirde yapmak isteyip de yapamayacağınız çok az şey vardır. Bir sınav sizin zekanızı, değerinizi, ailenizin sizi ne kadar sevdiğini, iyiliğinizi ölçemez! Bu sınav sizin hangi liseye, hangi üniversiteye, hangi bölüme yerleşebileceğinizi söyler. Bu size uymuyorsa siz de gelecek zaman diliminde çalışma koşullarınızı buna göre düzenler ve istediğinize belki daha çok zaman ayırarak yine ulaşırsınız;)
Bunun yanında küçük nefes egzersizleri yapabilirsiniz:) Burnunuzla derin bir nefes alın. Birkaç saniye tutun ve üç adımda ağzınızdan nefesi geri verin. Bunu birkaç kez tekrar ettiğinizde zihninizin daha sakin olduğunu farkedeceksiniz:) Ortalama kaygı düzeyi algılarınızı açacak ve sizin çok daha iyi anlamanızı sağlayacaktır;)

       3.    Dikkat eksiliğiniz varsa okuduğunuza odaklanamıyor bu yüzden de anlamıyor olabilirsiniz. Bunun seviyesi yüksekse bir doktor ile görüşülüp gerekli terapi veya fiziksel tedavi yöntemlerinin uygulanması gerekir. Normal düzeyde bir dikkat eksikliği ise bu durumda odaklanmanızı sağlayacak yöntemleri uygulamalısınız. Daha dikkatli okumak ve anlayabilmek için ;
  • Odanızı havalandırın
  • Odanın ışığını çalışılabilir duruma getirin( Loş bir oda dinlenmek için idealdir. Çalışmak için değil!)
  • Odanızı düzenleyin ( Bunu alışkanlık haline getirmeniz annenizi de mutlu edeceğinden birçok katkısı olabilir:) )
  • Çalışırken ihtiyacınız olan her şey masanızda yer alsın.
  • Çalışırken ihtiyacınız olmayan hiçbir şey masada olmasın.
  • TV, bilgisayar, müzik çalar, cep telefonu vb. dikkat dağıtan her alet kapalı ve uzak olsun
  • Uykunuzu iyi almış, yemek yemiş ve dinlenmiş olarak masaya oturun
  • Başlayın çalışmaya:)
     4. " Ben bazı dersleri anlamıyorum." , " Şu konuyu okuyorum okuyorum anlayamıyorum!" cümlelerini kuruyorsanız. O derse veya o konuya özel bir çalışma tarzı belirleyin;
  • Konuya göz atın
  • Konu ile ilgili sorular çıkarın
  • Konuyu dikkatli bir şekilde okuyun
  • Konu ile ilgili soruları konuya bakmadan cevaplayın
  • Cevaplayamadığınız sorular olduğunda bir kez daha okuyun
  • Konuyu özetleyin veya başkasına anlatır gibi kendi kendinize anlatın
  • Konu ile ilgili test çözün
Her şeyin bir nedeni ve bir çözümü vardır. Siz kendi çözümünüzü üretebilirsiniz. Biraz emek çok büyük kazanım olarak size geri dönecektir:)


39 yorum:

  1. işte bu harika:)

    YanıtlaSil
  2. Ne kadar sevap kazandığınızı ve kazanacağınızı hatırlatıyım dedim teşekkürler... :*

    YanıtlaSil
  3. Çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  4. Yazdıklarınızı anlamadım lütfen kısa yazın 😢

    YanıtlaSil
  5. bunuda anlamadım

    YanıtlaSil
  6. çok güzel olmuş Konuyu özetleyin veya başkasına anlatır gibi kendi kendinize anlatın bu tekniği sürekli yapıyorum ve çok iyi oluyor ayrıca şu cümleyi okuyunca kendimi gördüm ve çalışma hırsım arttı : Doğru hedef doğru bir çalışmayla gerçekleşir."Tıp istiyorum, kesinlikle doktor olcam ben kesinliikleee!" diyen bir doktor adayının bazı günler soru çözüp bazı günler çözmemesi onda ciddi bir kaygı seviyesi oluşturur. Çünkü herkes bilir büyük hedefler büyük çabalar gerektirir;)

    YanıtlaSil
  7. hocam ben metın okurken bazı kelimelerı yanlıs okuyorum mesela dar mor dıye okudum noyle sıkıntılar son 2 haftadır var lgs var ona gırıcem korkuyorum ısın aslı sınavda ne yaparım dıye bır metnı okurken cabuk sıkıla bılıyorum kıtap okuma alıskanlıgım yoktur kıtap oku demeyın bna cıdden okuyamıyorum cok denedım bıde bazı kelimeleri konusurken yanlıs anlıyorum bana yardımcı olabılırmısınız tel no 05389722190

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba mailimdeki sıkıntıdan dolayı yorumunuzu geç gördüm kusura bakmayın. Sanırım LYS yazmak istediniz. "Kitap okuyamıyorum kitap okuyun demeyin" yanlış bir cümle sorununuzun çözümü kitap okumaktan geçiyor. Görme probleminiz yoksa bu tarz sorunlar halen devam ediyorsa göz-beyin iletişiminde sıkıntı olabilir bunu göz doktoruna sorarsanız sizi nörologa yönlendirecektir diye tahmin ediyorum. Eğer fiziksel sorununuz yoksa psikosomatik belirtiler olabilir bir psikologla çalışmanızı tavsiye ederim. Hepsinden önce lütfen düzenli kitap okuyun, yatarak uzanarak ya da uykulu yorgun değil dinç olduğunuz zamanlarda okuyun.

      Sil
  8. Hocam benim kızım 4 sınıfa gidiyor kitap okumayı hiç sevmiyor kelimeleri söylerken yanlış söylüyor sınavlara çalıştırdığım halde düşük notlar aldı ne olur bana yardımcı olurmusunuz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba çok geç gördüm yorumu mailimdeki sıkıntıdan dolayı kusura bakmayın. Sorununuz halen devam ediyor mu?

      Sil
  9. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  10. ben 30 yaşındayım hocam aslında bu siteye ğirmemin amacı neden aklımda birşey kalmıyor lise döneminde hiç kitap okumadım hocalar ne zaman ödev verse kitap özetli hep icerisinden yazdım ben aslında cok okumak istiyorum fakat okuduklarımın aklımda kalmaması nedeniyle cabuk sıkılan cok çabuk pes eden biriyim bana önere bileceğiniz hem zevk alıp hemde anlayabileceğim bir kitap önerebilirmisiniz belki bu yöntemle birazdaha beyin zekam ilerler şimdiden teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba😊 ne tarz kitaplardan hoşlandığınızı bilmiyorum ama öykü ile başlayabilirsniz diye düşündüm. Kısa olacağı için odaklanmanız kolay olur, her an okumak zorunda değilsiniz, bir öyküyü beğenmezseniz diğerine geçebilirsiniz. Sait Faik Abasıyanık’ın öyküleriyle başlayabilirsiniz.. Beğenirsiniz umarım:)

      Sil
  11. Çok yardımcı oldu teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  12. Allah sizin gibi egitimcilerden RAZI OLSUN

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim iyi dileğiniz için, iyi iş yapan herkesten razı olsun😊

      Sil
  13. Merhaba hocam bnm kısa bir sorum olacak
    Üniversite ye hazırlanıyorum ve soru çözerek aklım bazen başka yere gidiyor yada soruyu tam anlamıyorum 2 şık arasında çok kalıyorum içimde bi kaygı oluyor acaba yanlış mı yaptım yada doğru mu die bir de kitap okurken de oluyor aklım başka yere gidiyor bna yardımcı olursanız sevinirim bna birde nasıl bir çalışma tavsiye edersiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, geç kaldığım bir soru olmuş üzgünüm..

      Sil
  14. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  15. okumyı sevmeye çalışıyorum ama bi türlü okudugumu anlayamıyorum ne okudugumu unutuyorum aklımda hiçbirşey kalmıyor bu durumuma çok üzülüyorum bu sıkıtıyı nasıl aşıcam lütfen yardımcı olun teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, okuduğunuz her şeyin aklınızda kalması gerekmiyor bence:) Sonsuza kadar okuduğunuz şeyler hatırlamanız da mümkün değil.. Onların daha akılda kalıcı olması için kullanılması, paylaşılması gerekiyor. Arkadaşlarınızla bir kitap kulübü kurup okuduklarınızı paylaşabilirsiniz, çok sevdiğiniz sözleri ya da aklınızda kalmasını istediklerinizi bir deftere yazabilirsiniz:)

      Sil
  16. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  17. Bende lisede okuyorum hoca ders anlatırken yada kitap okurken hiç odaklanamiyorum bide metin okuturken hiç bir şey anlamıyorum. Mesela hep kitap okumak istiyorum ama kitabı açıyorum 5 dk sonra uykum geliyor kitaplar bana sıkıcı geliyor. Lütfen yardımcı olun çünkü seneye sınavım var ve bu yıl çok çalışmam lazım. Ailem de önceki yıllarda derslerim orta olduğu için hep sen yapamiyorsun bu gidişle yapamayacaksın gibi cümleler kuruyorlar.bende artık ders çalışmıyorum. Bide çalışırken anlamıyorum ezberliyeoum ondan sonra sınava geldiğimde unutuyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, öncelikle yapamadığın neyse bunların listesini çıkarmalısın sonra da adım adım çözmelisin. Önce her gün 10 sayfa kitap okuyarak başlayabilirsin, yatarak değil oturarak okuyabilirsin, masada okuyabilirsin. Yapamadığın derslerin videolu konu anlatımlarını izleyebilir, yine videolu çözümleri olan soru bankalarını alıp çözebilirsin. Aşama aşama tüm sorunlrını çözmeni dilerim.

      Sil
  18. Selamın aleykum ben calisiyorum ama heyecandan sorulari yanlis yapiyorum bu heyecan icin bi cozum yok mu yardimci olabilir misiniz ??

    YanıtlaSil
  19. Selamın aleykum ben calisiyorum ama heyecandan sorulari yanlis yapiyorum bu heyecan icin bi cozum yok mu yardimci olabilir misiniz ??

    YanıtlaSil
  20. Merhaba, geç gördüm kusura bakmayın. Sınav stresi ve çözümü yazımı okuyabilirsiniz.

    YanıtlaSil
  21. Hocam ban seneye lgs sınavına giriçem ama nedense okuduğumu anlamıyorum sınavda,sınava çalışırken yada kitap okurken okurken aklım başka yerlere gidiyor bana yardımcı olabilirmisiniz

    YanıtlaSil
  22. Çok güzel olmuş ilk defa aradığım sorumun cevabını net bir şekilde aldım

    YanıtlaSil
  23. Yardımcı olduğuna sevindim, iyi günler:)

    YanıtlaSil
  24. Cidden bana faydalı olacağını düşünüyorum emekleriniz için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  25. Hocam merhaba ben lise öğrencisiyim liseyi dondurdum sonra tekrardan okumaya karar verdim ben okumayı gerçekten çok istiyorum psikoloji bölümünü bitirmeyi hedefliyorum fakat benim de tıpkı bu insanlar gibi bir sorum var hocam ben şu an hiç bir şey bilmiyorum orta okul konularını bile unuttum şimdi de şöyle bir sorun söz konusu ben ders çalışmaya çalışıyorum bir satır yazı okumaya çalışıyorum okuduğumdan hiç bir şey anlamıyorum okuduğumu unutuyorum ne yapacağım psikolojim çok bozuk gerçekten çok bunalımdayım derdimi kimseyle paylaşmak istemiyorum insanlar beni artık aptal sanıyor insanlar beni öyle sandıkca ben de kendimi küçük görüyorum bir yerden başlamam gerekir biliyorum fakat başlayacağım yerin ilk önce aklımda kalması gerekiyor hocam bana bi yardımcı olur musunuz...

    YanıtlaSil